Disciplines & workshops

illustratieve en grafische vormgeving

tekenen en schilderen

grafiek

fotografie

ruimtelijke vormgeving

mode, textiele werkvormen & theater

nieuwe media

VIDEO (film):
Film
is een medium dat in het leven van de leerlingen een grote rol speelt. Denk aan televisie, videofilms en computergames. Behalve dat het belangrijk is dat ze filmbeelden leren interpreteren doordat ze iets leren over camerastandpunten, over beelden emoties geven door middel van bijvoorbeeld belichting of geluid en muziek, leren ze ook iets over hoe je een verhaal verteld. En hoe montage daarbij een rol speelt. De leerlingen maken storyboards, een filmpje of ‘documentaire’. Het kan ook zijn dat u een bijzondere activiteit op school op video wilt vastleggen. Ook daar kunt u ons voor inhuren.

ANIMATIEFILM:
Behalve dat alles wat hierboven staat ook voor animatiefilm geldt, is animatie de filmkunst van de fantasie bij uitstek. Alles kan, elke wereld die je kunt bedenken kun je laten zien. Het laten bewegen van ‘dode’ dingen (klei, blokjes hout, op elkaar aansluitende tekeningen) heeft een toverachtig effect, en geeft de leerlingen een connectie met het wonderlijke en fantasierijke aspect van het bestaan. Het is vergelijkbaar met wanneer ze met een autootje of een pop spelen en zich inbeelden dat deze vanzelf bewegen. Alleen gaat het nu na de nodige inspanning ècht vanzelf.
Bovendien zijn ze tegelijkertijd bezig met kleien, tekenen en bedenken hoe de dingen zullen gaan bewegen of verlopen. Dus met het verzinnen van een verhaal.


COMPUTERVORMGEVING:
Computers zijn apparaten waar je enorm veel mee kunt doen. Typen, huiswerk maken, communiceren met vrienden, dingen opzoeken op het Internet, muziek downloaden, filmpjes kijken, websites bezoeken enzovoorts. Wij willen de nadruk leggen op de creatieve mogelijkheden van dit apparaat. Zoals het bewerken of manipuleren van foto's, tekenen, het maken van een Powerpoint presentatie, ontwerpen enzovoorts. Hoe jonger leerlingen zich ook bewust worden van de creatieve mogelijkheden hoe meer ze zich de computer eigen kunnen maken en het een persoonlijk gereedschap wordt.


KOPIEERAPPARAAT:
Dit is geen op zich staande kunstvorm of discipline, maar je kunt er wel leuke dingen mee doen. Op elke school zijn er wel een of twee te vinden.
Het kan leerlingen doen beseffen dat je dingen (gebruiksvoorwerpen, apparaten) anders kunt gebruiken dan waarvoor ze eigenlijk gemaakt of bedoeld zijn. Het leert ze verder en anders naar dingen en hun functie te kijken dan hun neus lang is. Jezelf een lange neus geven is bijvoorbeeld één van de dingen die je er mee kunt doen in een van de opdrachten die wij voor dit apparaat bedacht hebben.