Disciplines & workshops illustratieve en grafische vormgeving |
Primair onderwijs
Lopen over zee, land en lucht Met behulp van schoenzoolafdrukken wordt er één heel groot kunstwerk gemaakt. BEELDEND Oude schoenen en een heel groot wit papier, met deze ingrediënten wordt er op een spannende wijze een enorm kunstwerk gemaakt. Met behulp van schoenzoolafdrukken worden hele landschappen, zeeën en luchten gecreëerd. Deze worden vervolgens bewerkt met sjablonen. Het grote kunstwerk wordt tot slot helemaal afgemaakt met een mooie lijst er om heen. Een heus avontuur! Groep | 1 en 2 Datum | In overleg Duur | 1,5 uur Plaats | School, kleuterspeelzaal of aula Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ Alle gekheid op een stokje Grappige gezichten worden stokmaskers, van tweedimensionaal naar driedimensionaal. BEELDEND Met behulp van verschillende soorten (vreemde) zintuigen worden hele rare, gekke portretten gemaakt. Het gezicht wordt nog eens extra benadrukt met verf. Stukjes stof, touw, linten en wol worden toegevoegd als haren. Met andere materialen wordt het geheel nog extra versierd. De vreemde gezichten worden gepresenteerd en gebruikt als stokmasker. Groep | 1 t/m 4 Datum | In overleg Duur | 2,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief _______________________________________________________________________________________ Driehoeken en toverballen Toverballen zorgen voor prachtige kinderwensen, driehoeken zorgen voor één groot abstract kunstwerk. BEELDEND Vormen en wensen van kinderen staan centraal in deze workshop. Elke leerling maakt een eigen werk op een voor hen raar formaat gekleurd papier; een driehoek. Onder het maken van hun kunstwerk bedenken ze een wens. Dit kan een realistische wens zijn, maar het mag ook iets onmogelijks zijn, zoals een oranje, vliegende koe als huisdier. De wensen worden op hun werken geschreven. Al de losse kunstwerken worden samen gevoegd tot één groot kleurrijk, abstract kunstwerk. Om alle wensen kracht bij te zetten word het kunstwerk ook nog eens extra betoverd! Groep | 1 en 2 Datum | In overleg Duur | 1,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief _______________________________________________________________________________________ Kleine schilderijtjes vormen samen één grote regenboog Kleine schilderijtjes vormen één groot kunstwerk in kleuren die samen een regenboogeffect creëren. BEELDEND Op doekjes van 20 x 20 cm gaan de leerlingen een schilderijtje maken in een bepaald thema. Het thema kan zijn: spelen, dieren, feest of een thema dat op het moment in de school leeft. Dit doen de leerlingen met drie kleuren + een beetje wit. Maar niet alle leerlingen gebruiken dezelfde drie kleuren! Per groepje wordt er met speciaal gekozen kleuren gewerkt. Wanneer we alle doekjes als een serie aan de muur hangen ontstaat er een regenboog effect. De leerlingen leren zo ook een beetje over het kleurenspectrum. Afhankelijk van de grootte van de groep maken leerlingen één of twee doekjes per leerling. Groep | 1, 2 en 3 Datum | In overleg Duur | 1,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief _______________________________________________________________________________________ Van pixel tot afbeelding Na een uitleg over pixels, computerspelletjes en een straatkunstenaar uit Parijs gaan de leerlingen zelf een beeldend werk maken. BEELDEND Wat zie je als je een foto of afbeelding van heel dichtbij bekijkt? Als je een beeld op de computer enorm inzoomt? Dan zie je heel veel kleine puntjes of vierkantjes, allemaal in een enkele kleur. Dit zijn pixels. Samen vormen zij de afbeelding. De eerste computerspelletjes bestonden eigenlijk ook uit pixels, maar dan vrij grote pixels, kleurvlakjes. Aan de hand van afbeeldingen van een ‘straatkunstenaar’ uit Parijs gaan we zelf ook een afbeelding maken bestaande uit grote pixels. Deze vierkante kleurvlakjes vormen samen een soort van computerpoppetje of een andere ‘geblokte’ voorstelling. De straatkunstenaar uit Parijs maakte zijn afbeeldingen van mozaïeksteentjes, dat deed hij stiekem s’nachts telkens op een andere hoek van een straat in Parijs. Ook wij gaan onze werkjes ‘stiekem’ ophangen in de school, zodat iedereen ze kan ontdekken. Hé, daar hangt er weer eentje! Groep | 4 en 5 Datum | In overleg Duur | 1,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief _______________________________________________________________________________________ Bosmonsters, fantasiedieren en zeemeerminnen Klei, kleurrijke toevoegingen, veel fantasie en een portie techniek. BEELDEND, KLEI Jouw fantasie loslaten op een groot! stuk klei. Alles is mogelijk en alles mag. Jij bent de kunstenaar! Een tijger mag een vissenstaart hebben en vleugels van een vogel. Jouw bosmonster kan lief zijn of heel gevaarlijk. En jouw zeemeermin heeft misschien wel 5 meter haar met aan het einde een visje die erin bijt. Aan de klei worden andere materialen toegevoegd om jouw ideeën extra goed tot uiting te brengen en het geheel mooi kleurrijk te maken. In de les worden ook wat verteld over materiaal en techniek. Groep | 3 t/m 8 Datum | In overleg Duur | 1,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ Ontwerp een logo We kruipen in de huid van een grafisch ontwerper en ontwerpen een logo a.h.v. een aantal van tevoren bepaalde uitgangspunten. BEELDEND Logo’s zijn beeldmerken. Vaak voor bedrijven en multinationals (Coca Cola, Shell, Unilever, Nike, Playstation, enz.), maar ook voetbalclubs, bands, restaurants, winkels (V&D, C&A), kledingmerken, steden en zelfs landen (de vlag) enzovoorts gebruiken een logo. Je ziet ze als je er op let overal. Het is een herkenningsteken, iets waaraan je kunt zien waarvoor iets staat, een symbool. De leerlingen gaan een logo ontwerpen door eerst een aantal schetsen te maken. De beste daarvan wordt in het groot uitgewerkt. Groep | 7 en 8 Datum | In overleg Duur | 2 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ Mijn eigen muntstuk De leerlingen gaan hun eigen muntstuk maken, een spannend proces met veel leerelementen. BEELDEND Jouw eigen munt! Kun je daarmee betalen?? We kunnen ‘m in ieder geval wel maken! In klei wordt jouw munt vormgegeven. Later wordt hier een gipsafdruk van gemaakt. Maar zo makkelijk is dat niet. Op een munt staan ook letters, die moet je tekenen in spiegelbeeld. Welke vormen liggen in de munt en wat komt naar boven? Leerlingen moeten denken in dianegatief. Met kleiattributen worden de mooiste en gekste vormen gecreëerd in jouw munt. Het geheel wordt beschilderd met goud, zilver, bruintinten en grijstinten zodat het een echt ‘verzamel item’ wordt. Breid jouw muntencollectie maar uit! Groep | 5 t/m 8 Datum | In overleg Duur | 2,5 à 3 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ Picasso en zintuigen; over oren, monden, neuzen en ogen Geïnspireerd op Picasso worden er driedimensionale groepsportretten gemaakt. Er wordt getekend, met houtafval gewerkt en geschilderd. BEELDEND We bekijken in deze les kunstwerken van Picasso. Wat is er nu zo opvallend aan deze werken? Daarna tekenen de leerlingen de zintuigen met potlood en vetkrijt. In het tweede gedeelte van de les gaan de leerlingen de getekende zintuigen verwerken in een portret geïnspireerd op Picasso. Dit gebeurd in groepjes van 4 leerlingen. Er wordt gewerkt op houten panelen en met houten blokjes en latjes worden de groepsportretten ruimtelijk gemaakt. Dit driedimensionale werk wordt beschilderd in de primaire kleuren + zwart en wit. Het geheel ziet er kleurrijk en spannend uit. Groep | 4 t/m 8 Datum | In overleg Duur | 2 à 2,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ Moderne Kunstgeschiedenis vanaf 1870 De leerlingen krijgen inzicht in hoe moderne kunst ontstaan is, aansluitend hierop volgt een schilderworkshop in een bepaalde kunststijl. BEELDEND + THEORETISCH Door middel van een PowerPoint-presentatie krijgen de leerlingen inzicht in hoe moderne kunst ontstaan is. Ook zien ze hoeveel verschillende kunststromingen er sinds die tijd al geweest zijn, en waaruit die verschillen bestaan. Aansluitend hierop volgt een schilder- of tekenworkshop waarin de leerlingen in de stijl van een kunststroming of beroemde kunstenaar gaan werken. Groep | 7 en 8 Datum | In overleg Duur | 2 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief _______________________________________________________________________________________ Schilder-en tekentechnieken Geïnspireerd op een aantal kunstenaars maken de leerlingen een zelfportret in speciale technieken. BEELDEND Er zijn vele grote kunstenaars uit het verleden en in het heden. Geïnspireerd op enkele van deze kunstenaars gaan we een zelfportret maken. Elke kunstenaar werkt op zijn eigen manier, met zijn eigen materialen en in zijn eigen technieken. Per les kan er een keuze gemaakt worden voor een kunstenaar, met daarbij een speciaal gekozen techniek en materiaalsoort. - Modigliani. Tekenen met contékrijt of houtskool. Groep 3 t/m 8. - Picasso. Schilderen met plamuurmessen. Groep 5 t/m 8. - Klee. Tekenen met sjablonen en pastelkrijt. Groep 6 t/m 8. Groep | 3 t/m 8 Datum | In overleg Duur | 2 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief _______________________________________________________________________________________ Droge naald ets op aluminium, druktechniek Een zeer speciale druktechniek, diepdruk. Er wordt gewerkt met bijzondere materialen. BEELDEND, DRUKTECHNIEKEN Een zeer speciale druktechniek, dat is wel de drogenaald ets. Deze techniek valt onder de diepdruk. Op een aluminium plaat wordt een tekening gekrast. De plaat wordt ingesmeerd met inkt, waarna de inkt aan de oppervlakte van de plaat wordt weggehaald. De inkt in de gekraste groeven blijft zitten. Op een speciale drukpers (deze nemen wij mee) wordt met behulp van vilt het vochtige papier in de groeven geperst. Zo ontstaat er een mooi en interessant stukje werk. Groep | 7 en 8 Datum | In overleg Duur | 4,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ Ruimtereis Van allerlei verzamelde en gevonden (afval)materialen maken de leerlingen een sciencefictionobject. BEELDEND In 1969 waren we nog niet op de maan geweest. Inmiddels hebben we de rand van ons planetenstelsel al bereikt. Mensen hebben de gekste fantasieën over hoe het leven er op vreemde planeten uit zou kunnen zien en wat voor wezens er zouden kunnen leven. Daaruit is sciencefiction ontstaan. Het belangrijkste voor een kunstenaar is fantasie en inspiratie! Soms maken ze ook dingen van afval of gevonden materiaal. Dat gaan de leerlingen tijdens deze workshop ook doen. Van allerlei van tevoren verzamelde of gevonden materialen gaan ze een sciencefictionobject maken. Dit kan op een houten paneel of losstaand. Ze kunnen bijvoorbeeld een ruimtewezen, een ruimteschip, een robot, een tijdmachine, planeten, landschappen of combinaties hiervan maken, eigenlijk alles wat je tijdens een ruimtereis tegen zou kunnen komen. De fantasie van kinderen is grenzeloos! Groep | 4 t/m 8 Datum | In overleg Duur | 2,5 uur Plaats | Bij voorkeur handvaardigheidslokaal Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ Droomstad Door middel van fotografie en ruimtelijke vormgeving creëren we onze eigen nieuwe fantasiestad. MULTIDISCIPLINAIR, FOTOGRAFIE, BEELDEND EN DECOR Met digitale camera’s gaan we op pad om gebouwen, delen hiervan en details te fotograferen. We gaan kijken naar gebouwen uit verschillende periodes en stijlen, gebouwen in aanbouw of afbraak, in steigers of helemaal af. Met deze foto’s gaan we aan de slag op het kopieerapparaat en maken hier een driedimensionale collage van. Op deze manier ontstaan er hele nieuwe gebouwen. We voegen deze samen en creëren zo onze eigen, nieuwe stad. Onze nieuw ontstane stad wordt weer gefotografeerd. Dit tweedimensionale eindresultaat vormt samen met de ruimtelijke stad een boeiende eindpresentatie. Groep | 7 en 8 Datum | In overleg Duur | 3 x 2 à 2,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ In welke wereld zou jij willen leven? Op ronde houten panelen worden (blijvende) kunstwerken gemaakt. Centraal staat de wereld waar kinderen het liefste in leven. BEELDEND Hoe ziet de wereld er bijvoorbeeld over 100 jaar uit in jouw fantasie? Dat bepalen de leerlingen. We werken per groepje van ± 4 à 5 leerlingen op een groot rond paneel. De wereld is immers ook rond! De ronde panelen kunnen verschillende formaten hebben. De leerlingen tekenen alles wat ze maar kunnen bedenken in hun fantasie over hoe zij willen dat een perfecte, utopische wereld er uit ziet, alles is mogelijk. De nieuwe wereld wordt door de leerlingen gecreëerd! Samen met de leerlingen bekijken we de tekeningen en kijken welke delen daaruit op de panelen geschilderd kunnen worden. De panelen kunnen in het middelpunt bevestigd worden aan de muur. Zo kan het ‘ronde’ schilderij telkens een beetje gedraaid worden, waardoor het er telkens anders uitziet. Groep | 3 t/m 6 Datum | In overleg Duur | 2,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _________________________________________________________________________________ Maak een storyboard De leerlingen maken van een bestaande fotoroman een nieuw verhaal BEELDEND EN TAAL Maak van een bestaande fotoroman een nieuw verhaal. De leerlingen gaan na een uitleg over de bouwstenen van verhalen en het bekijken van voorbeelden van storyboards, in groepjes van 3 à 4 leerlingen met uitgeknipte foto’s een zelf verzonnen verhaal maken. Deze plakken ze op een groot vel. Ze verzinnen dialogen, monologen of gedachtes (in ballonnetjes) en schrijven deze onder, boven of in de foto’s. Ook schrijven ze er bij hoe het verhaal per plaatje verloopt. Leuk is om te zien hoe elk groepje met hetzelfde materiaal tot een ander verhaal komt. Tot slot bedenken ze een pakkende titel. Zo bedenken ze tegelijkertijd een verhaal èn maken ze een storyboard. Een goede oefening voorafgaand aan bijvoorbeeld een video of taalproject. Maar ook zinvol als losse opdracht om de bouwstenen van een verhaal bloot te leggen. Klas | VMBO / HAVO / VWO / ROC Datum | In overleg Duur | 2 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief _________________________________________________________________________________ Meneer en mevrouw ‘Klimt’ Op houten panelen worden blijvende kunstwerken geschilderd voor een speciale plek in de school. BEELDEND Op twee dunne hoge panelen van 60 cm x 244 cm per stuk gaan we grote kunstwerken maken. Deze kunstwerken worden gemaakt voor een speciale plek in de school. Eén bij het meisjestoilet met een dame erop. De andere bij het jongenstoilet met een heer erop. Een man en vrouw geschilderd op de wijze van Gustav Klimt, met allemaal leuke figuurtjes en patroontjes en hier en daar wat goudverf toegevoegd. Ook kijken we naar warme en koude kleuren en bedenken zelf mooie kleurcombinaties. Deze panelen hoeven natuurlijk niet persé bij de toiletten geplaatst te worden, ze staan overal mooi in de school. Bij grote groepen kan er op meerdere panelen gewerkt worden. Groep | 3 t/m 8 Datum | In overleg Duur | 2,5 à 3 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief _______________________________________________________________________________________ Kindertekeningen worden enorme knuffels Geïnspireerd op kindertekeningen worden van stof enorme grote knuffels gemaakt van wel 1,5 meter. BEELDEND Geïnspireerd op kindertekeningen van grappige poppetjes, monsterlijke beesten en andere leuke bizarre wezentjes worden van stof enorme grote knuffels gemaakt. Deze knuffels kunnen wel 1,5 meter groot worden. Zij worden gevuld met heel veel krantenproppen, zodat ze echt driedimensionaal worden. De knuffels kunnen heel erg verschillen van elkaar en je kunt elke knuffel een eigen karakter geven. Elke knuffel kan een bepaalde emotie laten zien. De knuffels kunnen dienen als klassenvriendjes of je kunt ermee knuffelen als troost. Deze knuffelwezens kunnen de school leuk verfraaien en s’nachts zullen ze de boel goed bewaken. Groep | 6 t/m 8 Datum | In overleg Duur | 2 x 2,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ De kunst van het kijken Door middel van fotografie leren de leerlingen anders naar hun directe omgeving te kijken. AUDIOVISUEEL, FOTOGRAFIE Net zoals je kunt genieten van bijvoorbeeld de muziek die je hoort kun je ook genieten van wat je ziet. Je bepaalt zelf hoe je kijkt en wat je ziet! Op dagelijkse basis. Waarnemen kun je oefenen! Behalve een praktisch gereedschap kan kijken zo ook een poëtisch gereedschap worden. De leerlingen krijgen een introductie over de geschiedenis en toepassingen van fotografie, aan de hand van fotovoorbeelden krijgen ze allerlei tips waarna ze zelf in en om de school gaan fotograferen. Ze moeten daarbij letten op o.a. compositie, camerastandpunten en originaliteit. De leerlingen moeten in de opdracht vooral laten zien dat ze goed en anders gekeken hebben. Groep | 5 t/m 8 Datum | In overleg Duur | 2 uur Plaats | School en de directe omgeving daarvan Materiaal | Aantal digitale fototoestellen (met volle batterijen en lege kaarten) en computer om foto’s in te laden. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ Toveren met film Met animatiefilm kun je elke wereld creëren die je maar kunt bedenken, je kunt álles laten bewegen. AUDIOVISUEEL, ANIMATIE De leerlingen kunnen in groepjes diverse animaties maken: bijvoorbeeld klei-animatie, tekenfilm, objectenanimatie en/of een klassikale animatie met de leerlingen zelf. Achterliggende gedachte is hen iets te leren over tekenfilm (2D), poppenfilm (3D) en computeranimatie. Ze leren gaandeweg ook iets over het belangrijke medium film in het algemeen (geschiedenis en techniek). Het laten bewegen van ‘dode’ dingen heeft een toverachtig effect (klei, blokjes hout, op elkaar aansluitende tekeningen) en geeft de leerlingen een connectie met het wonderlijke en fantasierijke aspect van het bestaan. Het is vergelijkbaar met wanneer ze met een autootje of pop spelen en zichzelf inbeelden dat deze vanzelf bewegen, alleen gaat het nu na de nodige inspanning echt vanzelf. Bovendien zijn ze tegelijkertijd bezig met kleien, tekenen, schilderen en bedenken hoe dingen zullen gaan bewegen/verlopen. Dus met het verzinnen van een verhaal. Groep | 7 en 8 Datum | In overleg Duur | Variërend van 2,5 tot 4 uur tot meerdere dagen. Hangt van het gewenste eindresultaat af. Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief _______________________________________________________________________________________ Mediawijsheid Gebruiken wij de media of gebruiken de media ons, hoe stel je je wereldbeeld samen? BEELDEND EN THEORIE We worden door de media overspoeld met zeer uiteenlopende boodschappen, maar aan het kritisch leren interpreteren daarvan ontbreekt het vaak. Behalve amusement (dat al iets doet met ons gemoed), zijn veel boodschappen er om ons tot een bepaald gedrag of denkwijze aan te zetten, denk aan bijvoorbeeld reclames. Maar ook het journaal geeft ons een beeld van de wereld dat niet persé met de werkelijkheid overeenkomt. Wat is het verschil tussen informeren en manipuleren? Met een oud en ‘simpel’ filmisch middel als montage kun je dingen al in een andere context plaatsen en de werkelijkheid beïnvloeden. Door middel van Photoshop worden modellen mooier gemaakt dan ze zijn. Zo zijn er legio technieken. Na een avond tv kijken blijf je vaak met een leeg gevoel achter. Een indrukwekkende documentaire of film wordt vaak opgevolgd door bijvoorbeeld schreeuwende reclames of iets lichtvoetigs, waardoor het effect teniet gedaan wordt. In hoeverre zijn leerlingen zich van deze zaken bewust? Deze workshop combineert een stuk theorie over invloed en geschiedenis van de diverse media (met duidelijke voorbeelden over mediatechnieken met behulp van o.a. YouTube) met een doe-opdracht die de leerlingen bewuster maakt van de impact die de media op hen kan hebben. De workshop duurt 2,5 à 3 uur. Groep | 7 t/m 8 Datum | In overleg Duur | 2,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief _______________________________________________________________________________________ Absurde collages Leerlingen plaatsen bestaand beeldmateriaal in een nieuwe, originele, eigen context. BEELDEND Een kunstenaar bedenkt, creëert en maakt. Fantasie staat daarbij centraal. Een kunstenaar kan het onmogelijke laten zien, de meest ondenkbare combinaties tot uitdrukking brengen. De kunstvorm collage leent zich hier erg goed voor. Als basis gebruiken we beeldmateriaal van dieren, apparaten, instrumenten, mensen, allerlei voorwerpen en andere afbeeldingen. Met dit beeldmateriaal worden interessante en boeiende composities gemaakt. Daar overheen gaan we nog tekenen en/of schilderen om het geheel meer eigen te maken. Groep | 5 t/m 8 Datum | In overleg Duur | 2,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ The sky is the limit De leerlingen gaan van (afval)hout verschillende torens bouwen, hoe hoger hoe beter. BEELDEND - ARCHITECTUUR Torens bieden meer zicht op je omgeving: kasteeltorens, vuurtorens, jachttorens. Hoe hoger je bent hoe meer je van je omgeving (de wereld) kunt zien. Je hebt allerlei soorten torens. Flats en woontorens worden gebouwd om ruimte te besparen. Die worden ook wel ‘skyscrapers’ genoemd. Architecten, zoals een Rem Koolhaas, maken daar hele bijzondere gebouwen van. Machthebbers kunnen met hoge bouwwerken laten zien dat ze machtiger zijn dan anderen, bijvoorbeeld in de race om het hoogste gebouw ter wereld. Maar torens werden van oudsher ook gebruikt als symbolen. Torens staan voor het reiken naar de hemel, naar god, naar hogere doelen. Denk bijvoorbeeld aan kerktorens, minaretten of de Toren van Babel. Maar er worden ook fantasietorens gebouwd, zoals de Eiffeltoren, follies en kunstwerken. Wat is belangrijk als je een grote en hoge constructie wilt bouwen (maar ook als je jezelf wilt verbeteren, wilt groeien als mens)? Een stevige basis! Anders val je om. Dat geldt zeker ook voor een bouwwerk. Na een inspirerende PowerPoint presentatie gaan de leerlingen in groepjes met (afval)hout torens bouwen. Daarna gaan ze deze beschilderen. Groep | 7, 8 Datum | In overleg Duur | 3 à 4 x 2 uur Plaats | Bij voorkeur handvaardigheidslokaal Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ Blijvende kunst op, rondom of in school Een op maat gemaakt project waar de hele school aan kan meewerken. BEELDEND Is het schoolplein een beetje saai en grijs? Of wil je een spectaculaire ingang van het gebouw? Op vele manieren kan het plein opgevrolijkt worden. Beschilderde panelen aan muren op het plein, in welke vormen dan ook. Kunstafbeeldingen op tegels, gave betonnen banken, een leuke zandbak en kleurrijke paaltjes. Een mooie zithoek. Ruimtelijke kunstbeesten in een boom. Alles is mogelijk. Zijn er in de school veel witte muren die vragen om kleur? Het is leuk om eens iets te maken dat een langere tijd in school blijft hangen. Een groot kunstwerk dat je altijd ziet als je in de hal van de school binnenkomt of dat de muren langs de trappen versiert. Dat kan een fantasiekunstwerk zijn maar ook over het motto van de school gaan. Het kan elk onderwerp hebben: spelen, leren, sport, vriendschap, vrede, humor, verdraagzaamheid. Het kunstwerk kan bestaan uit één of meerdere werken gemaakt op panelen of op doek. Maar het kan ook driedimensionaal worden met bijvoorbeeld papier-maché, dat later beschilderd wordt. Alle leerlingen van de school kunnen hun steentje bijdragen om het plein of de muren in de school op te fleuren. Dit project kan in allerlei vormen gegoten worden. Het wordt op maat gemaakt voor de school. Groep | 1 t/m 8 Datum | In overleg Duur | In overleg, afhankelijk van de wensen van de school Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() |