Disciplines & workshops illustratieve en grafische vormgeving |
Voortgezet onderwijs _________________________________________________________________________________ Maak een storyboard De leerlingen maken van een bestaande fotoroman een nieuw verhaal BEELDEND EN TAAL Maak van een bestaande fotoroman een nieuw verhaal. De leerlingen gaan na een uitleg over de bouwstenen van verhalen en het bekijken van voorbeelden van storyboards, in groepjes van 3 à 4 leerlingen met uitgeknipte foto’s een zelf verzonnen verhaal maken. Deze plakken ze op een groot vel. Ze verzinnen dialogen, monologen of gedachtes (in ballonnetjes) en schrijven deze onder, boven of in de foto’s. Ook schrijven ze er bij hoe het verhaal per plaatje verloopt. Leuk is om te zien hoe elk groepje met hetzelfde materiaal tot een ander verhaal komt. Tot slot bedenken ze een pakkende titel. Zo bedenken ze tegelijkertijd een verhaal èn maken ze een storyboard. Een goede oefening voorafgaand aan bijvoorbeeld een video of taalproject. Maar ook zinvol als losse opdracht om de bouwstenen van een verhaal bloot te leggen. Klas | VMBO / HAVO / VWO / ROC Datum | In overleg Duur | 2 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief _________________________________________________________________________________ Droge naald ets op aluminium Een zeer speciale druktechniek, diepdruk. Er wordt gewerkt met bijzondere materialen. BEELDEND, DRUKTECHNIEKEN Een zeer speciale druktechniek, dat is wel de drogenaald ets. Deze techniek valt onder de diepdruk. Op een aluminium plaat wordt een tekening gekrast. De plaat wordt ingesmeerd met inkt, waarna de inkt aan de oppervlakte van de plaat wordt weggehaald. De inkt in de gekraste groeven blijft zitten. Op een speciale drukpers (deze nemen wij mee) wordt met behulp van vilt het vochtige papier in de groeven geperst. Zo ontstaat er een mooi en interessant stukje werk. Klas | VMBO / HAVO / VWO / ROC Datum | In overleg Duur | 4,5 uur Plaats | Schoollokaal Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _________________________________________________________________________________ Droomstad Door middel van fotografie en ruimtelijke vormgeving creëren de leerlingen hun eigen nieuwe stad. MULTIDISCIPLINAIR, FOTOGRAFIE, BEELDEND EN THEATER Met digitale camera’s gaan we op pad om gebouwen, delen hiervan en details, te fotograferen. We gaan kijken naar gebouwen uit verschillende periodes en stijlen, gebouwen in aanbouw of afbraak, in steigers of helemaal af. Met deze foto’s gaan we aan de slag op het kopieerapparaat en maken hier een driedimensionale collage van. Op deze manier ontstaan er hele nieuwe gebouwen. We voegen deze samen en creëren zo onze eigen, nieuwe stad. Onze nieuwe stad wordt sfeervol belicht d.m.v. lampen, en dan fotograferen we weer de spannende schaduwen en effecten die hierdoor zijn ontstaan. Dit tweedimensionale eindresultaat vormt samen met de ruimtelijke stad een boeiende eindpresentatie. Klas | VMBO / HAVO / VWO / ROC Datum | In overleg Duur | 3 x 2 à 2,5 uur Plaats | Schoollokaal Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() ___________________________________________________________________________ Ontwerp een logo We kruipen in de huid van een grafisch ontwerper en bestuderen de logo’s en beeldmerken die we overal om ons heen tegen komen. BEELDEND Logo’s zijn beeldmerken. Vaak voor bedrijven en multinationals, maar ook voetbalclubs, bands, restaurants, winkels, kledingmerken, steden en zelfs landen (de vlag) gebruiken een logo. Je ziet ze als je er op let overal. Het is een herkenningsteken, iets waaraan je kunt zien waarvoor iets staat, een symbool. De leerlingen gaan een logo ontwerpen door eerst een aantal schetsen te maken. De beste daarvan wordt in het groot uitgewerkt. Klas | VMBO / HAVO / VWO / ROC Datum | In overleg Duur | 2 uur Plaats | Schoollokaal Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,- euro per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ___________________________________________________________________________ Experimenteren met film Met animatiefilm kun je elke wereld creëren die je maar kunt bedenken, je kunt álles laten bewegen. AUDIOVISUEEL, ANIMATIE De leerlingen kunnen in groepjes diverse animaties maken: bijvoorbeeld klei-animatie, tekenfilm, objectenanimatie en/of een klassikale animatie met de leerlingen zelf. Achterliggende gedachte is hen iets te leren over tekenfilm (2D), poppenfilm (3D) en computeranimatie. Ze leren gaandeweg ook iets over het belangrijke medium film in het algemeen (techniek en geschiedenis). Het laten bewegen van ‘dode’ dingen heeft een verassend en toverachtig effect (klei, blokjes hout, op elkaar aansluitende tekeningen). Na het arbeidsintensieve beeldje voor beeldje opnemen beweegt alles vanzelf. Het is een filmische goocheltruc. Animatie wordt ook in hedendaagse filmproducties (special effects, trucages) en de wetenschap gebruikt (het opengaan van een bloem). De workshop laat leerlingen zien dat techniek, fantasie en inventiviteit samengaan en goed te combineren zijn. Bovendien zijn ze tegelijkertijd bezig met kleien, tekenen, schilderen en bedenken hoe dingen zullen gaan bewegen/verlopen. Dus met het verzinnen van een verhaal. Klas | VMBO / HAVO / VWO / ROC Datum | In overleg Duur | Variërend van 2,5 tot 4 uur tot meerdere dagen. Hangt van het gewenste eindresultaat af. Plaats | Schoollokaal Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ___________________________________________________________________________ De kunst van het kijken Door middel van de fotografie leren de leerlingen anders te kijken naar de omgeving om hen heen. AUDIOVISUEEL, FOTOGRAFIE Net zoals je kunt genieten van bijvoorbeeld de muziek die je hoort kun je ook genieten van wat je ziet. Je bepaalt zelf hoe je kijkt en wat je ziet! Op dagelijkse basis. Waarnemen kun je oefenen! De leerlingen krijgen een uitgebreide introductie over de geschiedenis en toepassingen van fotografie, waarna ze zelf in en om de school gaan fotograferen. Ze moeten daarbij letten op o.a. compositie, camerastandpunten en originaliteit. De leerlingen moeten in de opdracht vooral laten zien dat ze goed en anders gekeken hebben. Klas | VMBO / HAVO / VWO / ROC Datum | In overleg Duur | 2 uur Plaats | School en de directe omgeving daarvan. Materiaal | Aantal digitale fototoestellen (met volle batterijen en lege kaarten) en computer om foto’s in te laden Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() ___________________________________________________________________________ Kunstgeschiedenis vanaf 1870 De leerlingen krijgen inzicht in hoe moderne kunst ontstaan is, aansluitend hierop volgt een workshop. BEELDEND, THEORETISCH Door middel van een PowerPoint-presentatie krijgen de leerlingen inzicht in hoe moderne kunst ontstaan is. Ook zien ze hoeveel verschillende kunststromingen er sinds die tijd al geweest zijn, en waaruit die verschillen bestaan. Aansluitend hierop volgt een schilder- of tekenworkshop waarin de leerlingen in de stijl van een kunststroming of beroemde kunstenaar gaan werken. Klas | VMBO / HAVO / VWO / ROC Datum | In overleg Duur | 2 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ___________________________________________________________________________ Mediawijsheid Gebruiken wij de media of gebruiken de media ons? BEELDEND EN THEORIE We worden door de media overspoeld met zeer uiteenlopende boodschappen, maar aan het kritisch leren interpreteren daarvan ontbreekt het vaak. Behalve amusement (dat al iets doet met ons gemoed), zijn veel boodschappen er om ons tot een bepaald gedrag of denkwijze aan te zetten, denk aan bijvoorbeeld reclames. Maar ook het journaal geeft ons een beeld van de wereld dat niet persé met de werkelijkheid overeenkomt. Wat is het verschil tussen informeren en manipuleren? Met een oud en ‘simpel’ filmisch middel als montage kun je dingen al in een andere context plaatsen en de werkelijkheid beïnvloeden. Door middel van Photoshop worden modellen mooier gemaakt dan ze zijn. Zo zijn er legio technieken. Na een avond tv kijken blijf je vaak met een leeg gevoel achter. Een indrukwekkende documentaire of film wordt vaak opgevolgd door bijvoorbeeld schreeuwende reclames of iets lichtvoetigs, waardoor het effect teniet gedaan wordt. In hoeverre zijn leerlingen zich van deze zaken bewust? Deze workshop combineert een stuk theorie over invloed en geschiedenis van de diverse media (met duidelijke voorbeelden over mediatechnieken met behulp van o.a. YouTube) met een doe-opdracht die de leerlingen bewuster maakt van de impact die de media op hen kan hebben. De workshop duurt 2,5 à 3 uur. Klas | VMBO / HAVO / VWO / ROC Datum | In overleg Duur | 2 à 3 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() ___________________________________________________________________________ The sky is the limit De leerlingen gaan van (afval)hout verschillende torens bouwen, hoe hoger hoe beter. BEELDEND - ARCHITECTUUR Torens bieden meer zicht op je omgeving: kasteeltorens, vuurtorens, jachttorens. Hoe hoger je bent hoe meer je van je omgeving (de wereld) kunt zien. Je hebt allerlei soorten torens. Flats en woontorens worden gebouwd om ruimte te besparen. Die worden ook wel ‘skyscrapers’ genoemd. Architecten, zoals een Rem Koolhaas, maken daar hele bijzondere gebouwen van. Machthebbers kunnen met hoge bouwwerken laten zien dat ze machtiger zijn dan anderen, bijvoorbeeld in de race om het hoogste gebouw ter wereld. Maar torens werden van oudsher ook gebruikt als symbolen. Torens staan voor het reiken naar de hemel, naar god, naar hogere doelen. Denk bijvoorbeeld aan kerktorens, minaretten of de Toren van Babel. Maar er worden ook fantasietorens gebouwd, zoals de Eiffeltoren, follies en kunstwerken. Wat is belangrijk als je een grote en hoge constructie wilt bouwen (maar ook als je jezelf wilt verbeteren, wilt groeien als mens)? Een stevige basis! Anders val je om. Dat geldt zeker ook voor een bouwwerk. Na een inspirerende PowerPoint presentatie gaan de leerlingen in groepjes met (afval)hout torens bouwen. Daarna gaan ze deze beschilderen. Klas | VMBO / HAVO / VWO / ROC Datum | In overleg Duur | 3 à 4 x 2 uur Plaats | Bij voorkeur handvaardigheidslokaal Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Digibord of beamer. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() ___________________________________________________________________________ Blijvende kunst op, rondom of in school Een op maat gemaakt project waar de hele school aan kan meewerken. BEELDEND Is het schoolplein een beetje saai en grijs? Of wil je een spectaculaire ingang van het gebouw? Op vele manieren kan het plein opgevrolijkt worden. Beschilderde panelen aan muren op het plein, in welke vormen dan ook. Kunstafbeeldingen op tegels, gave betonnen banken, een leuke zandbak en kleurrijke paaltjes. Een mooie zithoek. Ruimtelijke kunstbeesten in een boom. Alles is mogelijk. Zijn er in de school veel witte muren die vragen om kleur? Het is leuk om eens iets te maken dat een langere tijd in school blijft hangen. Een groot kunstwerk dat je altijd ziet als je in de hal van de school binnenkomt of dat de muren langs de trappen versiert. Dat kan een fantasiekunstwerk zijn maar ook over het motto van de school gaan. Het kan elk onderwerp hebben: spelen, leren, sport, vriendschap, vrede, humor, verdraagzaamheid. Het kunstwerk kan bestaan uit één of meerdere werken gemaakt op panelen of op doek. Maar het kan ook driedimensionaal worden met bijvoorbeeld papier-maché, dat later beschilderd wordt. Alle leerlingen van de school kunnen hun steentje bijdragen om het plein of de muren in de school op te fleuren. Dit project kan in allerlei vormen gegoten worden. Het wordt op maat gemaakt voor de school. Groep | 1 t/m 8 Datum | In overleg Duur | In overleg, afhankelijk van de wensen van de school Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ Absurde collages Leerlingen plaatsen bestaand beeldmateriaal in een nieuwe, originele, eigen context. BEELDEND Een kunstenaar bedenkt, creëert en maakt. Fantasie staat daarbij centraal. Een kunstenaar kan het onmogelijke laten zien, de meest ondenkbare combinaties tot uitdrukking brengen. De kunstvorm collage leent zich hier erg goed voor. Als basis gebruiken we beeldmateriaal van dieren, apparaten, instrumenten, mensen, allerlei voorwerpen en andere afbeeldingen. Met dit beeldmateriaal worden interessante en boeiende composities gemaakt. Daar overheen gaan we nog tekenen en/of schilderen om het geheel meer eigen te maken. Klas | VMBO / HAVO / VWO / ROC Datum | In overleg Duur | 2,5 uur Plaats | School Materiaal | De school krijgt een materiaallijst toegestuurd. Kosten | € 57,00 per uur (incl. BTW), excl. reis en materiaalkosten Meer informatie | BIKcollectief ![]() _______________________________________________________________________________________ |